Har du brug for hjælp til skødeskrivning?
Find den rette skødepakke til dine behov.
Forside » Boligkøb » Tilstandsrapport på hus: Få alle fakta før du køber

Tilstandsrapport på hus: Få alle fakta før du køber

tilstandsrapport

Af Skøde Centret

Formålet med en tilstandsrapport og el-rapport er at vurdere husets synlige skader, samt give billede af nærliggende risici og tegn på skader, og dermed sikre, at både sælger og køber ved, hvad de skriver under på når der handles hus. Tilstandsrapport på hus er en del af huseftersynsordningen, som har til hensigt at give forbrugerbeskyttelse ved køb af fast ejendom.

Såfremt køber inden underskrift på købsaftalen får forelagt en tilstandsrapport, en el-rapport, et tilbud på en ejerskifteforsikring, samt sælgers erklæring om at ville betale halvdelen af ejerskifteforsikringen, fritages sælger i udgangspunktet for det normale 10-årige ansvar for fejl og mangler ved huset.

Hvem laver Tilstandsrapport og el-rapport?

Tilstandsrapporten og el-rapporten bliver udarbejdet af en beskikket byggesagkyndig, som via disse rapporter skal lave en beskrivelse af den fysiske tilstand af huset, herunder om der er fejl og mangler.

Tilstandsrapporten skal også indeholde sælgers svar på en række spørgsmål vedrørende boligens stand, fx om der tidligere har været særlige problemer eller større renoveringer, og hvorvidt disse renoveringer er udført som selvbyg eller medbyg.


Brug for hjælp til skødeskrivning?

Find skødepakke der passer til dine behov:


Hvor gamle må rapporterne være?

For at sælger kan fritages for ansvar for fejl og mangler, må tilstandsrapporten ikke være ældre end 6 måneder, og el-rapporten ikke være ældre end 12 måneder på tidspunktet for underskrivelse af købsaftalen.

Den bygningssagkyndige repræsenterer hverken køber eller sælger, men skal lave en uafhængig tilstandsrapport, der giver et objektivt billede af boligens synlige fejl og mangler.

I Tilstandsrapporten bliver de synlige fejl og mangler beskrevet af den sagkyndige og givet en karakter ud fra, hvor alvorlige de er. Det har til hensigt at give køber en beskrivelse af boligens stand og giver køber mulighed for at undersøge eventuelle alvorlige fejl og mangler nærmere, før der skrives under på købsaftalen.

Sælger har en såkaldt loyal oplysningspligt, og skal oplyse køber om kendte fejl og mangler ved ejendommen. Dette kan dog være svært at holde sælger op på, da sælger ofte ikke har, eller kan forventes at have byggeteknisk indsigt til at kunne bedømme ejendommen. Derfor er tilstandsrapporten en hjælp, og det er vigtigt at sætte sig godt ind i tilstandsrapporten, for at få en fornemmelse af boligens stand og omfanget af skaderne.

Når man vurderer prisen på boligen, bør man sammenholde den med de omkostninger som kan forventes til udbedring af de fejl og mangler der er nævnt i tilstandsrapporten.

Er det lovpligtigt at lave en tilstandsrapport?

Nej, det er ikke lovpligtigt at lave en tilstandsrapport. I Danmark er det ikke en lovkrav at udføre en tilstandsrapport ved en bolighandel. Det er kun, hvis sælger ønsker at frigøre sig for sit 10-årlige ansvar for fejl og mangler, at der skal udarbejdes en tilstandsrapport.

Selvom det ikke er et lovkrav, er det stadig et godt råd at få udført en tilstandsrapport. Det kan give køberen et klart billede af boligens stand, herunder om der er fejl eller mangler ved boligen. Tilstandsrapporten giver køberen et objektivt billede af boligens stand og mulighed for at undersøge eventuelle alvorlige fejl og mangler nærmere, inden købsaftalen underskrives.

Tilstandsrapporten udføres af en beskikket byggesagkyndig, som skal lave en beskrivelse af boligens fysiske stand og sælgers svar på en række spørgsmål omkring boligens stand. Tilstandsrapporten er uafhængig af både køber og sælger og beskriver de ikke-synlige fejl og mangler som ejendommen måtte have.

Skader der typisk opdages når der laves tilstandsrapport og el-rapport er:

  • Råd og svamp skader
  • Revner i murværk
  • Løse rør og ledninger
  • Manglende tætning omkring vinduer og døre
  • Defekte elinstallationer
  • Manglende ventilation
  • Manglende eller defekte brandsikringer
  • Defekte eller løse gulvbelægninger
  • Manglende eller defekte sikkerhedsinstallationer

Sådan fungerer vurderingssystemet i tilstandstandsrapporten

Hver konstateret skade under gennemgangen får en vurdering, der viser, hvor alvorlig skaden er. Skadens alvor vurderes ud fra, hvor store konsekvenser den kan have for bygningsdelen, og hvor akut det er at få den udbedret.

I tilstandsrapporten kan du læse om følgende typer af skader:

tilstandsrapport

Fakta

1. En tilstandsrapport på hus giver et klart billede af, hvordan boligen ser ud før købet.

2. Det er ikke lovpligtigt at bestille en tilstandsrapport, når man sælger et hus.

3. En tilstandsrapport dækker både synlige og usynlige skader og mangler.

4. Tilstandsrapporten skal udarbejdes af en autoriseret byggesagkyndig.

5. Rapporten giver køber indblik i de synlige skader og mangler og eventuelle begrænsninger.

6. Tilstandsrapporten kan hjælpe køberen med at vurdere husets værdi.

7. For at rapporten skal være gyldig må den max være seks måneder gammel.

8. Tilstandsrapporten danner grundlag for dækning af skader via en ejerskifteforsikring.

Brug for hjælp til skødeskrivning?

Find skødepakke der passer til dine behov:

Scroll to Top